mandag 27. juli 2009

Torsdag

Idag når jeg skulle skifte fra Odakyu Line til JR Line så fikk jeg ideen om å ta en tur til Shinjuku sentrum istedet. Jeg gikk da til utgangen istedet for å gå til JR Line og da ut. Jeg var bittelitt småsulten og tenkte at det ville vært artig å gå på en spesiell plass idag.

Dermed gikk jeg rundt litt å så i Shinjuku helt til jeg så en plass som hadde litt småretter og øl. Ikke var det bare vanlig lyst japansk øl, men de hadde faktisk mørkt japansk(?) øl. Mørkt øl er ikke så vanlig i Japan i det hele tatt. Jeg gikk inn. Ble mottatt av en og vist til et bord. Kunne da se til høyre for bordet satt et vanlig par, og til venstre satt noen herrer som så litt "high-class" ut.

Han ene av herremennene sa jeg kunne sette sekken ved siden av ham hvis jeg ville, men jeg satte meg der heller(bedre sikt). Jeg bestillte noe brunt Yebisu øl og noe biffkjøtt med paprika og saus. Fikk ølen ganske raskt men ble ventende en stund på maten. Etter at det hadde gått litt så bestillte herremennene noe mer mat og drikke, da kommenterte de at jeg ikke hadde fått maten enda.

Jeg tror han ene må ha vært slutten av 30 årene, og han andre slutten av 50? Muligens far og sønn? Kelneren beklaget og kom med mat til meg. Jeg takket naturlignok dem for det og de lurte da på hvor jeg var fra. Jeg fortalte da naturlig nok at jeg var fra Norge, nord i Europa. De var ikke helt sikre på akkurat hvor Norge lå. De spanderte så en øl og noe potetstappe med kjøtt på meg, å jeg fikk fortalt at jeg jobbet på Universitetet i Tokyo.

De var ikke veldig stødige i engelsk, men kunne snakke relativt greit. Jeg spurte hva de jobbet med og de sa bare at de var business-managers/business-men. Etterhvert sa han ene at han var sjef for et firma og gav meg et visittkort. De fortalte meg at dette var et firma som hadde med konstruksjon av byggninger å gjøre. Jeg fikk også et rabattkort av dem, så det ble billigere for meg. De skulle gå, jeg takket for det jeg hadde fått og takket for en hyggelig samtale.

Fredag

Stakk en time for tidlig fra jobb for å rekke å være ved Hongo Campus kl 18. Det var mat, fest og IAESTE-møte der. Jeg møtte grunnleggeren av IAESTE-Japan, som hadde startet det når han var student selv på 60-tallet en gang.

Noen japanske studenter viste oss en dans, som vi alle skulle prøve å danse etterpå.

Etter å ha vært der en stund, hadde vi et møte om kommende IAESTE hendelser, samt noen presentasjoner fra studenter om hva de jobbet med. Etter å ha vært der, gikk vi til et annet rom hvor vi satt og snakket sammen, hadde litt alkohol til det ble sent.

Lørdag

Jeg og Martin stakk til Shinjuku. Der hadde de en tradisjonell dans i gatene som stammet fra sør-Japan. Vi kjøpte hver vår dress, som var litt annereledes enn de dressene som vi var vandt med i Skandinavia(mye tynnere og lettere). Deretter kikket vi litt rundt mens vi ventet på at dressbuksene ble sydd til optimal lengde.

Et sted hadde de utrolig billig mat. En middag for 270 yen(tilsvarende 17 kr) med suppe, ris og kjøtt på toppen. Man la på penger på en automat, trykket på retten man ville ha, fikk en lapp, gikk og satt seg. Med en gang man gav lappen til betjeningen fikk man maten.

Vi gikk etterpå og spillte Tekken i en japansk spillehall(utrolig populært, finner ved hvert eneste gatehjørne).

Etter å ha vært i Shinjuku en stund, møtte vi noen venner av Martin i Asakusa og så på fyrverkeri. Det var utrolige mengder folk der. Vi satt en plass i nærheten av ei elv, men utsikten til å se fyrverkeriene var litt begrenset da vi satt under trær.

Når vi skulle hjem, var alle bilveiene sperret av, for å lage plass til alle som skulle gå til togstasjonen. Det var også utrolige mengder politifolk som dirigerte folkemengdene så det skulle gå så smooth som mulig.

Søndag

Møtte jeg og Kristian opp på Ueno station. Jeg hadde avtalt en sightseeing med to japanske jenter, hvor hun ene jeg var blitt kjent med på en tidligere IAESTE-sightseeing, og hun andre var en venninne. De hadde planlagt et ganske bra opplegg med besøk av Tokyo Museum of Nature and Science.

Vi hadde Soba(japanske nuddler med saus, løk og noe litt sterkt grønt). Deretter gikk vi å så i det samme tempelet som jeg har skrevet om tidligere. Kjøpte en suvenir der. Så hadde vi noe som så ut som Shave Ice, som var veldig godt i all varmen.

Videre tok vi turen til en veldig stor park(hvor Kongen hadde hus), før vi rundet av med å reise til Tokyo Tower. Vi gikk opp i det rett før solnedgang og tok masse bilder, hadde litt mat og drikke i solnedgangen, for så å ta flere bilder etter solnedgangen.

1 kommentar: